PENGANTAR PERUNDANGAN ISLAM

Friday, January 8, 2016

BAB 1

ISLAM

  1.    AKIDAH
  2.   SYARIAH

  • Muamalah

         -Hukum
         -Ekonomi
         -Sosial 
         -Politik
         -Pendidikan

  • Ibadah

 3.AKHLAK



PENGANTAR PERUNDANGAN ISLAM


  1. Undang-undang Islam merupakan suatu perundangan yang menyeluruh , sempurna dengan aspek kehidupan di dunia dan selepas mati.
  2. Undang-undang dan perundangan islam tidak mempunyai apa-apa kesan samaada ia dilaksanakan atau diabaikan. 

PENGERTIAN PERUNDANGAN ISLAM


Dari segi bahasa

 Perkataan perundangan (al-tasyri') menurut pengertian bahasa membawa beberapa erti antaranya  :


  • Sumber air mengalir atau mata air 
  • Jalan yang lurus. Iaitu jalan yang membawa kepada kebaikan kehidupan dan akal manusia.

Dari segi istilah

  • Merangka peraturan - peraturan atau undang-undang yang berkaitan dengan syarat islam.
  • pembentukan dan penetapan peraturan yang mana daripadanya dapat mengetahui hukum-hukum yang berbentuk praktikal orang mukallaf , serta apa yang berkaitan dengan hukum, dan perintah terhadap mereka.
  • menjelaskan , menerangkan tentang hukum- hakam juga membentuk peraturan-peraturan atau undang-undang.


KEISTIMEWAAN PERUNDANGAN ISLAM

  1. Rabbaniyah ( syariah itu dari Allah )
  2. Balasan Duniawi dan Ukhrawi
  3. 'Alamiyah dan Umumiyyah
  4. Kekal
  5. Syumul
  6. Keseimbangan Kebendaan dan Kerohanian 



RABBANIYAH (syariah dari Allah)


  • bermaksud hukum dan peraturan Islam ini datang dari Allah s.w.t. dan bukan dari ciptaan manusia.
  • Ia merupakan wahyu Allah s.w.t. kepada Nabi Muhammad s.a.w. dengan lafaz dan maknanya iaitu al-Quran atau dengan makna tidak lafaz iaitu al-sunnah .
  • Dapat membezakan antara perundangan duniawi dan perundangan Islam . Hal ini kerana perundangan duniawi adalah bersumberkan manusia sedangkan perundangan Islam bersumberkan al-Quran dan al-Hadis.
  • Dengan menurut perundangan yang datang dari Allah, prinsip syariah dan hukum-hakam yg digunakan bersih dari sebarang kezaliman , kelemah , dan menurut hawa nafsu kerana Allah s.w.t mempunyai kesempurnaan mutlaq.

No comments:

Post a Comment